Grafiikka ja painotyöt
Viimeisenä työnä valitsin portfoliooni grafiikka ja painotyöt, joiden tekemisestä nautin suunnattomasti. Myös lopputulokseen olen niin tyytyväinen että taidan jopa kehystää vedokset kotini seinälle sopivien kehysten löydyttyä. Työ oli ihanan helppo ja nopea toteuttaa, joten kerrankin jopa minä hitaana tekijänä pystyin täysin ainoastaan nauttimaan kuvien painamisesta kun ei koko ajan tarvinnut murehtia käytettävissä olevan ajan vähyydestä.
Työn tarkoituksena oli tutustua erilaisiin painotekniikkoihin ja menetelmiin. Tunnin alussa esiteltiin erilaisia grafiikan lajeja ja painotekniikoita, joista jokainen sai valita vähintään kaksi eilaista toteutettavaksi. Jokainen oli ennen tunnin alkua valinnut itslleen jonkin lsten kuvakirjan, jonka innoittamana painotyöt tehtiin. Itse valitsin menetelmiksi monotypian sekä kohopainannan. Grafiikka ja painotöissä ominaista on toistettavuus ja monistettavuus. Tärkeää onkin oppia merkitsemään painokuviin myös vedosten tiedot.
Esimmäiseen työni oli toteutettu kohopainotekniikalla, johon piirsin tyylitellyn version Deborah Allwrightin kuvittamasta kirjasta, Kuka kettua pelkäisi? Kohopainossa kaiverretut osat jäävät paperin väriseksi ja telattava maali tarttuu kaivertamattomiin osiin. Käytin painolaatan tekoon press print-levyä, joka muistuttaa hieman ohutta styrokslevyä. Levyyn kuvio painetaan tylpällä lyijykynällä. Voimaa ei tarvinnut käyttää juuri ollenkaan, sillä jälki jää levyyn erittäin herkästi. Kun olin saanut painolaatan valmiiksi, siirryin vedostamaan.
Sekoitin haluamani väristä maalia lasilevyn päällä, jonka sitten telasin levylle tasaiseksi kerrokseksi. Sen jälkeen väri levitetään telalla painolaatan päälle tasaisesti, ei liian paksusti että tehdyt lovet peittyvät maaliin, mutta ei myöskään liian kevyesti jolloin painettaessa väri ei tartu kunnolla. Kun painolaatta oli telattu maalilla, käänsin laatan maali puoli alaspäin paperille. Paperiksi valitsin kahta eri väristä ekopaperia, joista jäi mielestäni hauska kontrasti valitsemieni maalien väreihin. Kun painolaatta on käännetty paperin päälle, painetaan sitä vielä päältä kevyesti leveällä telalla, jolloin maali varmasti tarttuu tasaisesti paperille. Tämän jälkeen laatta poistetaan varovasti paperilta, ja saatuun kuvaan merkitään vedoksen tiedot eli kuinka mones vedos kyseessä ja kuka on ollut vedostajana.
Erityisesti press print-levyllä kohopainaminen on todella helppoa, sillä kuvan kaivertaminen ei vaadi paljoa voimaa tai teräviä välineitä. Niimpä menetelmä soveltuu erinomaisesti myös todella pienillekin lapsille. Varhaiskasvatuksessa voidaan mielestäni kokeilla myös muita kohopainanta tekniikoita, kuten linoleumin kaivertamista, mutta tämä vaatii jo hieman enemmän aikuisen ohjausta ja tukea.
Toisena tekniikkana kokeilin monotypiaa, jossa muista painannan lajeista poiketen saadaan painettua ainoastaan yksi uniikki vedos. Tunti alkoi tässä vaiheessa olla jo loppu suoralla, joten päätin nopeasti painaa vielä rakkaalleni uniikin kuvan käyttäen monotypiaa. Sekoitin lasilevyn päällä erivärisiä pullovärejä, kunnes sain mieleiseni värin aikaiseksi. Sen jälkeen telasin maalin pintaan laudoitusta muistuttavan kuvioinnin, johon vielä piirsin pumpulipuikolla "kaiverruksia". Tämän jälkeen otin nopeasti sulfiittipaperin jolle painoin kuvan. Maalia oli paikoittain ehkä hieman liian vähän sillä kaikki yksityiskohdat eivät jääneet kovin selvästi näkyviin. Olen kuitenkin lopputulokseen tyytyväinen ja prosessi oli hauska toteuttaa.
Monotypia on myös todella helppo toteuttaa varhaiskasvatuskessa sillä se on maalauksellinen ja nopea tekniikka, joten myös ihan pienet lapset jaksavat siihen keskittyä. Tärkeää on lasten kanssa työskennellessä muistaa vaatteiden ja tilojen suojaus, jotte tekemisen aikana sotkusta ei tarvitse huolehtia. Tekniikka sopii erityisesti hieman suuripiirteisemmästä työskentelystä pitäville lapsille, sillä esimerkiksi aiemmin esitelty kohopainotekniikka vaatii jo hieman tarkempaa työskentelyä.
Kommentit
Lähetä kommentti